skype info.

halla alle sammans .
nu ar det en snabb uppdatering har igen ,
internet ar fort . inte tillgangligt speciellt ofta .
men vilket fall som helst sa ar allt great,
julia o joanna ar har nu och bor med oss ( julia ar en barndomsvan till valle).
vi plockar mandariner och sover.
det har dock varit stormvader i nastan en vecka nu sa mycket jobb har det dessvarre inte blivit .
men vi kommer igen den har veckan :) .
livet har nu tagit en lugnare vandning . skont att ha kommit lite pa plats tycker vi nog alla .
inte mycket har hant .
fast har om dagens firade vi australia day med en massa bonder. det var en upplevesle i sig .ahah .

naa nu till viktigare info :
foraldrar , vanner och alla ni andra som kanner fort . de e dags att ta ett ytligare teknikkliv i livet .
skaffa SKYPE ,
om ni gor det ringer ni enkelt till vara mobiler via internet for endast 1,5 kr i minuten .
instruktioner :
  • ga in pa skype.com ladda hem skype ( precis som du gor med msn ) .
  • da hamnar skype som en liten ikon langst ner i hogra hornet pa skarmen.
  • klicka upp ikonen , sedan skapar du ett konto
  • dar du sedan foljer instruktioner om att skaffa kredit . villket du betalar via ditt kort direkt. (16 dollar?).
  • sedan ar det bara att skaffa en mikrofon till datan och ringa .
:):):)

valles nr : +61422698690
Annas nr : +61431556168

( mamma Elvi , det finns redan mikrofon inbyggd pa din laptop . sa du vet :D)

ta hand om er allesammans sa hors vi inom kort.
avd

uppdatering

kommer de tyvarr inte bli sa ofta. har namligen inte sa bra tillgang till internet. inga bilder heller tyvarr pa ett tag.\
Men vi har hunnit besoka noosa dar vi bodde hos en kompis som hette naomi.
dar besokte vi stranden o gjorde lite shopping. anna o david badade i vagorna. sjukt stora, blev nastan lite obehagligt dar ett tag.

sen akte vi till nimbin en kvall. valdigt speciell staf. haha nog om den.

resan fran sydney till gayndah tog oss 18 timmar lite drygt.

sa nu ar vi hos darren i gayndah, en liten stad men valdigt trevlig.
vi har fatt jobb. rensa mandarintrad haha, roligare an de later faktiskt. skont med jobb iallfall.

vi har provat lite olika grejer, te x firesticks, sprutat eld med munnen :D fixar kallaren till varat egna fritidsrum, kollat in baren o lite annat.

nu i helgen ska vi till bundaberg o se pa skoldpadds klackningen o hamta darrens bil(varan bil) haha.
anna kraschade ju darrens haha. nae inte sa farligt.

sa nu ska vi jobba ca 3 veckor till sen har vi 2 veckors ledighet,
sen sag vi idag att de fanns billiga flyg till thailand. kanske aker dig i 2 veckor. inget bestammt men ett altenativ.

mvh dav

gott nytt år gott folk

Jaa då hade det gått ännu en vecka i sydney . denna vecka har vi kryat på oss, vart på stranden , firat jul , varit på "man måste besöka" platsen blue mountain , firat nyår , pubrundat , varit på thairesturang , darren har dykt upp :)

På julafton var tanken att det skulle komma en hel del folk hem till oss , så skulle vi käka o dricka gott och ha trevligt.
men sandy och jo som vi bor hos ställde in det med tanke på omständigheterna är ju det mer än förstårligt .
så det blev en lugn jul :) , god mat och tidit i säng . vi pumpade också upp barn poolen , vilket blev lite av ett projekt för anna o david , men efter ett par timmar var också den uppe. haha. valle hade fullt upp på julafton också , han jobbade på bondi beach festivalen med att byta toarullar på bajamajor . han fick 2000 kr på 8 timmar. det är brraaaa .

den 26 dec så är de boxingday här , vilket är samma som juldan hemma. dan började med en helbra dag på stranden bondi . vi badade och solade , det sistnämnda blev lite för mycket av för vissa . ...
på kvällen blev de utgång, vi hamnade på moulin rough i kings cross. himmla trevligt ställe, dock så var det uppdelat så att vissa människor hade "deras privata platser" , valle och david gick och dansade på ett ställe där inne som visade sig vara någons "territorium" , vi gick innan det blev bråk .
efter det tod anna en taxi hem av svidande skäl . david o valle fortsatte vidare .

Denna dag var kvinnan som dogs föräldrar och hämta hennes saker , så vi höll oss undan, det blev en riktig långpromenad med hunden gaby . vi vandrade omkring i bostadsområdet där vi bor , drummoyne.

Dagen innan nyår gick vi upp skapligt för att köra 2-3 timmar till blue mountain, vilket är ett ställe man bör se om man besöker sydney . oerhört vackert , men vi kunde nog alla hålla med om att det skulle vara roligare om vi hade planerat lite mer och gjort det till en hel dag , med rätt klädsel och kanske till och med campat. men det var rikigt fint och som sagt vi han ändå se en hel del eftersom vi körde runt med bilen . vi gick av på ett få tal ställen för att kolla på utsikten , och en gång stannade vi för att gå en promenad upp för ett berg, det var lite små bäckar och vatten fall . killarna gick även till ett annat ställe med ett större vattenfall , anna hade magont hela dagen så hon stanna i bilen en hel del . valle blev ganska seg av att köra så länge och som sagt anna mådde inte så bra , därför var vi inte kvar jätte länge . men på vägen hem stannade vi för att köpa nyårsmaten . mums. det blev tidigt i säng denna dag vi kännde att det behövdes uppladdning för morgondagen :)

Nyårsafton startade med att gå upp 1000 för att packa pickninck och göra iordning oss. vi tog taxi till the botanic garden kl 1200 . när vi kom ditt så var hela parken stängd . så vi hamnade emellan opera huset och harbor bridge på en liten gräsfläck som var perfekt för oss. det var skollhett dom första timmarna och vi alla satt o smygdrack då det pattrullerade en herrans massa poliser runt omkring . det var alkohol och flask förbud i parken . efter mycket spanning på vart folk tog vägen när dom blev tillsagda av poliserna gick darren och david på research och hittade lyckligtvis en alkoholtillåten liten park precis under harbor bridge, där alla fyrverkerier skulle avfyras ifrån ! YES . dagen gick ut på att äta gott dricka och bara ta det lugnt . senare på kvällen kom fia och hennes kille , kompisar till valle , och umgicks med oss resten av kvällen.  första fyrverkerierna var kl2100 och var helt sjukt coolt . det höll på i ca15 min och helt plötsligt var agustifestivalens raketer bara en fis i rymden . kl 1200 var dom "riktiga" fyeverkerierna och det finns bara ett ord som kan beskriva dem WOW . om du nån gång hamnar i sydney under nyår , håll dig nära harbor bridge , det är att rekomendera.
efter så drog sig valle,dave o darren sig vidare , anna var trött efter en lång dag så hon letade taxi , förgäves, det blev bussen hem till slut . taxi i sydney är inte alltid det lättaste , här om veckan så gick dave o anna omkringi över en timme utan taxi lycka. men men det blev en bra dag och en bra start på det nya året.

---
vi är nu lite brunare, lite mer förväntansfulla, lite fattigare , men oj så bra denna resa är!

gott nytt år !
nästa gång vi skriver är vi nån annan stans , och förmodligen så har vi börjat jobba ....